-->

tisdag 22 februari 2011

Den mänskliga faktorn

Många gånger händer det att goda idéer hindras på grund av att de sägs vara omöjliga. Särskilt när det gäller bra idéer på stor skala - det kan handla om att de sägs vara för dyra, människorna sägs vara för konservativa, eller resurserna för knappa. Eller så är det politiska läget så stenlåst att ingenting skulle kunna göras ens om alla kom överens att aktivt sträva efter samma mål i perfekt harmoni. Eller liknande.

Samtidigt vet vi att det finns en hel del problem där ute i världen som skulle må bra av att lösas med hjälp av bra idéer. Fråga vilken engagerad ungdom som helst så kommer du att få en hel lista med dem - energiproblem, svält, epidemier, fattigdom, krig,

En skulle nästan kunna tro att apokalypsens fyra ryttare var ute på strövartåg i världen.

Som tur är så är det inte en extern kraft som okynnesbestämt sig för att göra världen tjurig för oss. Det är vi själva som gjort det, av egna meriter och av egen kraft. Och detta är en bra sak.

Ni ser, om det hade varit apokalypsens fyra ryttare som varit ute på strövartåg så hade det inte varit så mycket vi kunnat göra åt dem. De hade inträffat när de inträffar, och det vore inte mycket att göra åt saken annat än att försöka skademinimera; när mytomspunna, metafysiska krafter får för sig att göra världen tjurig så är det världen som anpassar sig, snarare än tvärtom. Vilket är en svår utgångspunkt att arbeta från.

Men det är inte yttre faktorer som ställer till det. Det är inre, sociala, mellanmänskliga sådana som gör det. Och detta är en bra sak, i och med att vi människor har blivit fenomenalt bra på att göra mellanmänskliga saker de senaste miljoner åren.

Om det bara är pengar det handlar om, så finns det tilltäckligt mycket pengar i världen för att göra närmast vad som helst. Under finanskrisens mer stimulerande dagar användes 700 miljarder dollar för att vända skutan åt rätt håll igen - i amerikat enbart. Att säga att det inte finns pengar för att fixa globala problem är bara löjligt, och har ingen som helst grund i någon som helst verklighet. Pengar finns.

Om det bara är människors åsikter det handlar om, så finns det tillräckligt med PR-människor och spinndoktorer för att förändra dessa åt vilket håll som helst. Varje år spenderas miljarder kronor och arbetstimmar åt den ädla konsten att övertyga folk om att göra saker de inte vill göra. Definitionen av reklam är just förmågan att få folk att göra saker de inte vill göra - om de ville göra det så skulle en inte behöva göra reklam för det - och med tanke på hur effektiva våra experter blivit så finns alla möjligheter att förändra människors åsikter.

Om det bara är resurser det handlar om, så handlar det vanligtvis inte om tillgång så mycket som distribution. Det finns, exempelvis, tillräckligt mycket mat för att mätta alla hungriga, och sen lite till. Det finns också tillräckligt med sol-, vind-, vatten- och kärnenergi för att täcka alla behov. Svårigheten är inte att få tag på saker, utan att få ut dem till folk.

Kort sagt - de problem vi möter är inte metafysiska och ohanterliga, utan sociala och hanterbara. Vilket på intet sätt är att säga att de är enkla, men väl att de är lösbara. De ligger i den mellanmänskliga domänen, och är som sådana inom ramen för vad som kan göras. Det är inga underverk som måste göras, inga gudar som måste blidkas, inga element som måste tämjas, inga demoner som måste dräpas.

Bara människor.

Det kan göras.

0 glada tillrop:

Skicka en kommentar